Egalitate de gen 

Egalitatea de gen este o valoare de baza a UE, un drept fundamental si un principiu-cheie al Pilonului european al drepturilor sociale, preocuparea Comisiei Europene cu privire la acest subiect fiind abordata in Strategia privind egalitatea de gen 2020-2025. Scopul strategiei este ca Europa să devină un spațiu al egalității de gen, în care violența bazată pe gen, discriminarea pe criterii de sex și inegalitatea structurală dintre femei și bărbați să fie aspecte de domeniul trecutului. Conform indicelui egalitatii de gen realizat de Comisia Europeana pentru anul 2022, Romania se situeaza pe penultimul loc din Europa cu scorul de 53,7 din 100 de puncte fiind departe de prima clasata, Suedia, care are un scor de 83,9. Acest indicator ne arata ca Romania trebuie sa faca actiuni importante pentru a inregistra progrese in ceea ce priveste egalitatea de gen, si ne propunem si noi sa contribuim prin implementarea prezentului proiect.

Principiul egalitatii de gen a fost respectat inca din etapa de elaborare a proiectului, echipa care s-a ocupat de elaborarea proiectului fiind formata din 2 barbati si 2 femei si va fi respectata pe toata durata ciclului de viata al proiectului. In cadrul relatiilor de munca care vor fi stabilite cu expertii angajati in proiect (echipa de management, echipa de implementare), posturile vor fi ocupate in functie de competente si experienta, iar salarizarea se va face respectand principiul remuneratie egala pentru o munca de valoare egala, asa cum prevede Strategia europeana privind egalitatea de gen 2020-2025.

Principiul va fi respectat si in ceea ce priveste selectia GT (evenimente de informare, cursuri de formare, concurs de planuri de afaceri): ne propunem ca peste 50% din grupul tinta sa fie format din femei.

In vederea promovarii principiul egalitatii de gen ne propunem includerea in cadrul prezentarilor realizate la ev. de informare si in cadrul cursurilor organizate a unei sectiuni privind Egalitatea de gen.
Managerul de proiect va elabora 1 regulament de ordine interioara referitor la egalitatea de sanse, nediscriminarea si dezvoltarea durabila, 1 ghid de implementare si monitorizare a actiunilor propuse la nivelul proiectului pentru promovarea principiilor orizontale. Expertii implicati in implementarea proiectului vor semna declaratii prin care se vor angaja sa respecte principiile egal. de sanse, nediscriminarii si dezv. durabile

Pentru a ne asigura imbunatatirea expertizei in domeniu ne propunem sa monitorizam progresele realizate la nivel european prin rezultatele publicate in cadrul Indicelui egalitatii de gen https://data.europa.eu/data/datasets/gender-equality-index?locale=ro.

Nediscriminare 

Documente relevante: ,,Ghidul privind reflectarea Conventiei ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilitati in pregatirea si implementarea programelor si proiectelor cu finantare nerambursabila alocata Romaniei in perioada 2021-2027″, Strategia privind drepturile persoanelor cu handicap 2021-2030 si Strategia privind egalitatea pentru persoanele LGBTIQ 2020-2025 realizate de catre Comisia Europeana si legislatia romaneasca aplicabila: OUG 137/2000, OUG 45/2000, Legea nr. 167/2020, Legea nr. 202/2002, HG440/2022 care aproba Strategia naționala privind incluziunea socială și reducerea sărăciei pentru perioada 2022— 2027.

Activitatile proiectului vor fi implementate cu respectarea principiului nediscriminarii si se vor asigura conditiile pt prevenirea oricarei forme de discriminare in procesele de selectare a echipei de proiect, selectare a furnizorilor si a tuturor participantilor la activitatile proiectului, indiferent de gen, origine rasiala sau etnica, religie sau convingeri, handicap, varsta sau orientare sexuala:

  • echipa de elaborare a proiectului a fost constituita in functie de disponibilitatea de participare la aceasta activitate, include doi barbati si doua femei, orice persoana din cadrul celor doi parteneri avand posibilitatea de a contribui cu know-how-ul propriu
  • selectarea expertilor se va realiza pe criterii de competenta, urmand a fi angajati experti care dispun de experienta profesionala specifica si adecvata cerintelor astfel incat activitatile sa fie desfasurate eficient, fara nici un fel de discriminare pe criterii de religie, varsta, sex, handicap, etc
  • GT va fi compus din minim 50% femei si va fi selectat fara vreun fel de discriminare (criteriile pe care ni le asumam sunt enumerate mai sus)
  • participarea GT persoane fizice la toate activitatile proiectului se va face fara niciun fel de discriminare
  • includerea in cadrul prezentarilor realizate la evenimentele de informare si in cadrul cursurilor organizate a unei sectiuni privind Nediscriminarea

Nicio categorie de personal al solicitantului nu va fi discriminat in raport cu actiunile si interventiile finantate in cadrul prezentului proiect, la fel toti expertii si toti cei interesati de activitatile proiectului.

Accesibilitate pentru persoane cu dizabilitati

Accesibilitatea se referă la posibilitatea persoanelor cu dizabilitati de a participa și de a avea acces la spații, servicii, produse și informații în societate în mod egal cu persoanele fără dizabilități.

Accesibilitatea implică eliminarea obstacolelor și a barierelor care pot limita sau împiedica participarea persoanelor cu dizabilități în viața socială, economică, culturală și politică. Accesibilitatea este un principiu important al drepturilor omului și contribuie la promovarea incluziunii sociale și a egalității pentru persoanele cu dizabilități. Conform Strategiei privind drepturile persoanelor cu handicap 2021-20230 realizata de catre Comisia Europeana, Accesibilitatea este un factor favorizant al drepturilor, al autonomiei și al egalității. Preocuparile Romaniei in ceea ce priveste accesibilitatea, s-au concretizat in elaborarea Strategiei naţionale privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi „O Românie echitabilă” 2022 – 2027, al carei obiectiv general este asigurarea participării depline şi efective a persoanelor cu dizabilităţi, bazată pe libertatea de decizie, în toate domeniile vieţii şi într-un mediu accesibil şi rezilient.
Vom respecta reglementarile nationale si europene in ceea ce priveste accesibilitatea, persoanele cu dizabilitati care sunt interesate de proiect si doresc inscrierea in GT vor fi tratate nediscriminatoriu in raport cu ceilalti participanti.

In cadrul tuturor evenimentelor si cursurilor vor fi prezentate aspecte legate de respectarea principiului nediscriminarii si accesibilitatii.
In cadrul activitatilor realizate cu GT se va avea in vedere si se va aplica masura ca toate obstacolele fizice sa fie inlaturate / ameliorate astfel incat daca exista participanti cu dizabilitati sa li se faciliteze accesul acestora la evenimentele de informare, cursurile de formare, in functie de necesitatile concrete identificate.

In GT nu a fost detaliat un numar de persoane cu dizabilitati care vor face parte din grupul tinta deoarece nu este solicitat acest lucru, insa in masura in care in etapa de implementare vor exista persoane cu dizabilitati care doresc sa participe la activitati vor avea sanse egale de inscriere in grupul tinta si de participare la evenimentele de informare, la cursurile de formare, la concursul de planuri de afaceri) vom asigura tratament egal pentru aceste persoane, fara niciun fel de discriminare.

Solicitantul si partenerul vor asigura respectarea prevederilor stipulate la art. 9 din Conventia Natiunilor Unite privind drepturile persoanelor cu dizabilitati privind asigurarea implementarii masurilor de asigurare accesului persoanelor cu dizabilitati, in conditii de egalitate cu ceilalti, la mediul fizic, la transport, informatie si mijloace de comunicare, inclusiv la tehnologiile si sistemele informatice si de comunicatii si la alte facilitati si servicii deschise sau furnizate publicului, atat in zonele urbane,

Schimbari demografice 

Comisia Europeana a adoptat in data de 17 iunie 2020 primul sau Raport de pana acum privind impactul schimbarilor demografice. Acesta prezinta factorii determinanti ai acestei schimbari pe termen lung si impactul sau in intreaga Europa. Totodata, documentul evidentiaza legaturile dintre structurile demografice, impactul crizei si capacitatea de redresare in urma acesteia.

Raportul prezinta tendintele demografice pe termen lung din regiunile Europei: speranta de viata mai mare, rate mai scazute ale natalitatii, societati in curs de imbatranire, gospodarii de dimensiuni mai reduse si cresterea urbanizarii.

El indica, de asemenea, scaderea ponderii Europei la nivelul populatiei mondiale, care se preconizeaza ca va reprezenta mai putin de 4 % din populatia lumii pana in 2070, potrivit site-ului CE.

Asa cum se arata in SNOFM 2021-2027, in ultimii 20 de ani, Romania se confrunta cu un declin demografic puternic determinat in principal de reducerea ratei fertilitatii totale, de mentinerea unor valori mari a mortalitatii in general si a celei infantile in special, precum si de cresterea migratiei externe temporare sau permanente. Declinul demografic si consecintele acestuia se manifesta ca o tendinta de durata si vulnerabilizeaza piata muncii, creand presiuni asupra sustenabilitatii pe termen lung a sistemelor sociale si de pensii.

DEZVOLTARE DURABILĂ

Poluatorul plătește

Dezvoltarea durabila nu inseamna numai protectia mediului, are si componenta umana si de resurse, toate fiind parte integranta a acestui concept. In etapa de implementare VOM ACHIZIȚIONA BUNURI ȘI SERVICII CU UN IMPACT REDUS ASUPRA MEDIULUI, pe durata întregului ciclu de viață al acestora, în comparație cu bunurile și serviciile cu aceeași funcție primară achiziționate altfel decât prin achiziții ecologice.
La data de 18 aprilie 2023 Adunarea Generală a ONU a adoptat rezoluția „Promovarea economiei sociale și solidare pentru o dezvoltare durabilă” (A/77/L.60) care oferă o definiție oficială pentru economia socială și solidară și recunoaște că aceasta poate contribui la realizarea și localizarea obiectivelor de dezvoltare durabilă. Rezoluția stabilește următoarele patru direcții:

  1. Încurajează statele membre să promoveze și să pună în aplicare strategii, politici și programe de sprijinire și consolidare a economiei sociale: elaborarea statisticilor naționale; stimulente fiscale și achiziții publice; includerea economiei sociale în programele de învățământ și în inițiativele de cercetare etc.
  2. Încurajează entitățile relevante din sistemului de dezvoltare al ONU, inclusiv echipele de țară ale Organizației Națiunilor Unite, să acorde atenția corespunzătoare economiei sociale ca parte a instrumentelor lor de planificare și programare
  3. Încurajează instituțiile financiare și băncile de dezvoltare să sprijine economia socială și solidară, inclusiv prin intermediul instrumentelor și mecanismelor financiare existente și noi
  4. Solicită Secretarului General să pregătească un raport privind punerea în aplicare a rezoluției
    Astfel, in toate activitatile proiectului, se va tine seama de principiul dezvoltarii durabile si de prevederile OUG 195/2005 privind protectia mediului, OUG 68/2007 privind rasp de mediu si cf. HG 1403/2007 care inseamna dezvoltare integrata pusa in slujba omului si nu numai, dezvoltare de care sa beneficieze toate categoriile de populatie din tara noastra dar si generatiile viitoare.

Astfel, in toate activitatile proiectului, se va tine seama de principiul dezvoltarii durabile si de prevederile OUG 195/2005 privind protectia mediului, OUG 68/2007 privind rasp de mediu si cf. HG 1403/2007 care inseamna dezvoltare integrata pusa in slujba omului si nu numai, dezvoltare de care sa beneficieze toate categoriile de populatie din tara noastra dar si generatiile viitoare.

In activitatile desfasurate cu persoanele din grupul tinta vor fi incluse masuri care sa le creeze deprinderile specifice pentru respectarea principiului dezvoltarii durabile.

Platforma informatica achizitionata contribuie la tema secundara Contributia la competentele si locurile de munca verzi si la economia verde deoarece contribuie la furnizarea de servicii electronice care elimina consumul de hartie si alte resurse si reduc impactul negativ asupra mediului.

Protectia biodiversitatii 

Protejarea biodiversitatii este un obiectiv primordial la nivel de UE iar elementele care fac posibilă viaţa şi pe care se bazează sistemele noastre economice si sociale trebuiesc protejate impotriva factorilor nocivi de cele mai multe ori determinati de oameni, factori ce contribuie la distrugerea ecosistemelor si speciilor.

Activitatile din cadrul proiectului vor fi derulate respectand protejarea capitalului natural al Romaniei in zonele unde actiunile desfasurate prin proiect si de unde provin participantii, vor interveni asupra mediului. In implementarea proiectului vom lua in considerare respectarea legislatiei nationale si europene in domeniul protejarii biodiversitatii. Vor fi respectate prevederile OUG nr. 57/2007, ca parte integranta a retelei ecologice europene Natura 2000.

In activitatile desfasurate cu persoanele din grupul tinta vor putea fi incluse dupa caz masuri care sa le creeze deprinderile specifice pentru respectarea principiului biodiversitatii.

Utilizarea eficienta a resurselor 

Agenda for Sustainable Development 2030, emisă de Organizația Națiunilor Unite (ONU), este un plan global care vizează promovarea dezvoltării durabile și atingerea unor obiective importante pentru o lume mai prosperă, mai echitabilă și mai sustenabilă până în anul 2030. Utilizarea eficientă a resurselor este un aspect crucial în cadrul acestei agende, în special în contextul Obiectivului de Dezvoltare Durabilă (ODD) numărul 12: „Asigurarea modelului de consum și de producție durabilă”. ODD 12, denumit și „Producție și consum responsabil”, include un obiectiv important legat de utilizarea eficientă a resurselor și gestiunea durabilă a deșeurilor. Acest obiectiv are ca scop:

  • Promovarea utilizării eficiente a resurselor: ODD 12 încurajează statele membre să dezvolte și să implementeze politici și practici care să contribuie la utilizarea eficientă a resurselor naturale, a energiei și a altor resurse în toate sectoarele economiei. Acest lucru implică reducerea deșeurilor, optimizarea producției și consumului și minimizarea impactului asupra mediului înconjurător.
  • Reducerea deșeurilor și reciclarea: Agenda 2030 promovează reducerea deșeurilor la nivel global și încurajează reciclarea și gestionarea durabilă a deșeurilor. ODD 12 stabilește obiective specifice pentru reducerea semnificativă a deșeurilor și pentru promovarea reciclării în toate țările.

Conștientizarea și educația: ODD 12 subliniază importanța conștientizării și educației publicului cu privire la utilizarea eficientă a resurselor și impactul acesteia asupra mediului și a societății. Educația și conștientizarea sunt chei pentru schimbarea modelelor de consum și de producție.Prin prezentul proiect ne propunem sa contribuim la realizarea obiectivului de dezvoltare durabila 12 prin

  • Limitarea consumului de hartie: cea mai mare parte din documentele realizate de expertii din cadrul proiectului vor fi semnate electronic si comunicate electronic catre echipa de proiect, catre OIR si AM responsabil
  • Utilizarea platformei informatice pentru inscrierea GT, evaluarea planurilor de afaceri si monitorizarea acestora va permite schimbul electronic de documente intre GT si echipa de proiect
  • Reciclarea deseurilor rezultate din activitatile proiectului (hartie, tonere, etc)

Principiul utilizarii eficiente a resurselor va fi promovat atat catre echipa proprie de experti in cadrul sedintelor de proiect dar si in cadrul evenimentelor de informare si cursurilor organizate cu GT  contribuind astfel la constientizarea si educarea participantilor.

Rezilienta la dezastre 

Dimensiunea ecologica a dezvoltarii durabile este cea care pune accentul pe prezervarea mediului inconjurator, pe reducerea impactului negativ al activitatilor umane asupra acestuia si pe adaptarea la schimbarile climatice.

In ultimele decenii procesul de dezvoltare economica si interventiile brutale ale oamenilor asupra mediului in special prin emisiile necontrolate de gaze cu efect de sera au determinat schimbari climatice majore la nivel global care au condus fenomenul de incalzire globala.

Obiectivele specifice ale art. 196 din Tratatul privind Funtionarea UE include: asigurarea unui nivel ridicat de protectie impotriva dezastrelor prin prevenirea sau reducerea efectelor acestora si prin promovarea unei culturi a prevenirii; optimizarea pregatirii si capacitatii de raspuns ale Uniunii in caz de dezastre; facilitarea interventiilor de urgenta rapide si eficiente in caz de dezastre majore. In plus, prin sprijinirea si promovarea masurilor de prevenire a dezastrelor, politica UE in materie de protectie civila ar reduce costurile suportate de economia UE in caz de dezastre si, in consecinta, ar diminua obstacolele care afecteaza cresterea economica. In acest context la nivelul grupului de lucru privind manag situatiilor de urgenta actiunile vor fi circumscrise astfel: prevenirea situatiilor de urgenta; pregatirea pentru situatii de urgenta a personalului din cadrul Sist. Nat. de Manag. al Situatiilor de Urgenta si pregatirea populatiei in vederea crearii unei natiuni reziliente in fata dezastrelor; gestionarea consecintelor situatiilor de urgenta trebuie sa aiba in vedere o abordare integrata, echilibrata pe doua principii: responsabilitatea nationala si solidaritatea in cadrul UE.

Proiectul sprijina tranzitia catre o economie cu emisii scazute de dioxid de carbon si eficienta din punctul de vedere al utilizarii resurselor. Prin obiectivele si interventiile propuse in cadrul proiectului se va tine seama de adaptarea la schimbarile climatice din ultima perioada si se vor limita efectele generate de activitatile din proiectele de infrastructura si din orice alt domeniu poluator la nivel national.

In activitatile desfasurate cu persoanele din grupul tinta vor putea fi incluse dupa caz masuri care sa ii ajute sa constientizeze ca orice activitate poate genera efecte negative pentru mediu si masurile de remediere sunt dificile si costisitoare pentru firma in sine si pentru comunitate.